Sju M för Bättre Hälsa

Meditation – jag har skrivit om dess positiva effekter i ett tidigare blogginlägg.
Vill du pröva själv så ladda ner denna guidade meditationen gratis.
Guidad meditation

Mat – att kosten är viktigt ur ett hälsoperspektiv inser fler och fler. För egen del väljer jag helst närproducerade livsmedel efter säsong samt så lite processad mat som möjligt. Socker och vitt mjöl är nutidens gift och något jag använder sparsamt. Men njuter av rikligt med grönsaker och frukt i olika färger och former.
Det finns många spännande bloggar och hemsidor om olika kostinriktningar som exempelvis paleo med många med bra recept om man vill prova. Du hittar även strömningar bort från ”dieter” som kallas Intuitivt ätande.
En bok som inspirerat mig mycket är ”Happy food: om hur mat och lycka hänger ihop” av Niklas Ekstedt & Henrik Ennart.

Magen – snarare tarmfloran och antiinflammatorisk kost. Den forskningen och kunskapen om tarmfloran har förändrat livet för många, så även mitt. Veckans mail från Food Pharmacy läser jag nyfiket och det har lärt mig mycket. I deras blogg kan du läsa om att
fermenterad mat också är bra för tarmfloran. I alla tider har människan använt sig av fermentering för att konservera råvaror, förbättra smak och textur och göra maten mer hälsosam. Bröd, kaffe, vin, blåmögelost, surkål och smör är några exempel på sådana livsmedel som i dag blivit vardagsmat.

Motionera – all motion som blir av är bra motion! För att den ska bli av är det viktigt att du gör det som du tycker är roligt. Gillar du qi gong eller yoga är det just det ska du ska göra. Är det din grej att springa eller promenera så gör exakt det.
Vardagsmotionen är grunden. I sin bok ”Hälsobalansen” skriver Dr Rangan Chatterjee om fem minuters motion i köket, enkla muskelstärkande övningar du kan göra var och när du vill.

Mysa – alla har vi behov av att mysa och ha det gott med de personer vi tycker om. Det är individuellt vad vi väljer att göra för att må riktigt bra. Men guldkantade stunder behöver alla och det kan handla om allt från att gå på bio, äta gott, ta hand om barnbarnen, en skogspromenad eller till att läsa en bok i lugn och ro.

Minimera stress – det kan inte nog betonas hur viktigt det är att efter en stressig period få möjlighet att återhämta sig. Positiv stress skärper våra sinnen och är bra för oss medan den negativa långvariga stressen sätter spår som blir bestående. En sårbarhet som gör individen känslig för stressiga situationer. Meditation, motion, bra kost och god sömn är faktorer som motverkar den skadliga stressen.

Mystifiera – ja, livet blir mycket roligare om vi stundtals gör den magisk, skapar en högtidsstund av något slag. Gör en magisk afton för dina vänner eller alldeles för dig själv, som ett avstamp inför något avslutat eller något som ska påbörjas. Tänd lite rökelse, tag fram tarot- eller orakelkort och använd kortens magi. Varför inte spå i kaffesump eller knyckla ihop ett vitt papper till en boll och veckla upp den sakta och se vad du förnimmer i mönster och skuggorna bland papprets veck.
Kanske känner du för en promenad i naturen och prata med vettar och skogsrån. Vem vet vad du möter. Eller närma dig ett träd respektfullt och känn in om du förnimmer något i dess närhet.
En högtidsstund för mig kan vara att stanna upp inför något enkelt men vackert i naturen, ett löv, en blomma eller ett moln på himlen i magisk formation. Mystifiera mera!

Manifestera – det finns så mycket vi alla vill ska manifestera sig i våra liv, som ett spännande jobb, partner eller bostad. Någon klok har skrivet: ”Du attraherar inte det du önskar, du attraherar det du förväntar dig att få.” Attraktionslagen är ingen ”qiuck fix” eller önskelista till julafton. Utan det du ger energi är det som kommer att växa. Attraktionslagen svarar också på dina känslor, så oro drar till sig mer oro, stress drar till sig mer stress osv.
Där du tankemässigt har befunnit dig under en längre tid är det som kommer att manifestera sig, du blir det du känner och tänker. Det du har i ditt liv idag har du dragit till dig som en magnet i det förflutna. Vill du manifestera nytt i framtiden så måste du förhålla dig på ett nytt sätt, det vill säga ändra din frekvens. Arbeta gärna med visualiseringar och affirmationer för att rikta ditt fokus och frekvens till det du förväntar dig att få.

Lycka till med dina sju M för bättre hälsa!

Orakelkort

Orakelkort skiljer sig från Tarotkort i att ingen lek är den andra lik. De skiljer sig helt precis som uppbyggnaden och strukturen också gör. Generellt så innehåller en Orakellek färre kort än en Tarotlek. Du läser dem på samma sätt som Tarotkort genom koncentration och energiflöde som kommer ut från korten. Det finns olika lekar som passar olika bra beroende på situation. Kortens betydelse skiljer sig också helt från en Orakellek till en annan. Orakelkorten följer ofta ett speciellt tema, som till exempel änglar, djur eller feer. Tarotkortens indelningen av Stora och Lilla arkanan saknas liksom de olika sviterna.

Det finns olika anledningar till att använda orakelkort. Du kanske arbetar som medium och använder orakelkort som ett av verktygen. Det är också bra redskap i olika övningar om du leder mediala utvecklingscirklar. Orakelkort som innehåller mycket symboler är utvecklande när du vill bygga upp ditt eget symbolbibliotek i din egen mediala utveckling. Naturligtvis används korten när du vill ha svar och vägledning på viktiga frågor till dig själv. Viktigt är att se svaret som ett nytt perspektiv och infallsvinkel till dina egna reflektioner runt svaret på frågan. Alla svar bör ses som det mest sannolika just nu men gör du andra val förändras bilden.

Hur gör man en läggning och vilka frågor kan du ställa? Frågan är fri men tänk på syftet med frågan för svaret blir inte bättre än frågan. Till de flesta orakellekar du kan köpa finns många förslag på frågor och läggningar i vägledningshäftena. En enkel läggning är att dra tre kort för frågeställningen som visar dåtid, nutid och framtid. I vägledningshäftena finns ofta hur du kan tolka korten och de kan vara användbara i vissa situationer men jag rekommenderar dig att tolka dem själv. Vad väcker kortet för känsla inom dig? Kommer det en inre bild, ord, ljud eller doft till dig. Var bara öppen för olika förnimmelser och låt svaret bara komma till dig i direkt visshet vad det står för.

Lycka till med att hitta dina orakelkort och i din process att tolka dem!

Meditation

I tre decennier har jag mediterat med olika frekvens. För mig är det lätt att minnas när jag började meditera. Det var när jag väntade mitt första barn. Jag lärde mig TM-meditation (transcendental meditation) som var populärt på den tiden. Min meditationslärare berättade att jag fick meditera hur mycket jag ville under graviditeten och det tog jag till mig då jag kände av trötthet och stress tidvis. Det ingen berättade var att det skulle kunna väcka upp mediala gåvor. Men det var precis vad som hände mig. Och förnimmelser i olika former kom till mig.

Vad är då meditation? Det är en metod för kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på något föremål, föreställning eller företeelse. Du kommer även in i ett meditativt medvetandetillstånd när du rör dig som exempelvis under yoga i olika former som dansmeditation (vinyasa) eller pranam. En annan form av enkel rörelsemeditation är när du under en promenad känner som om benen går av sig själva och tanken bara är. Andra tekniker är att fokusera på ett ord (mantra) eller andningen. Mindfulness är ytterligare en teknik där du fokuserar på förnimmelser i varje given stund och förhåller dig samtidigt neutral i tanken.

Hur mediterar man? Vanligast är att man sitter bekvämt tillrätta på en stol eller på en meditationskudde med korslagda ben på golvet. Naturligtvis kan man ligga ner under en meditation. Du kan ha slutna eller halvöppna ögon medan du fokuserar på din andning, ett ord, din nästipp eller en annan del av kroppen. Låt alla tankar försvinna bort, inte tvingande eller forcerande, utan låt dem sväva bort i fjärran som på moln. Några personer vill meditera i tystnad och andra vill ha behaglig musik i bakgrunden. Du väljer själv vad som känns rätt. När du fått in en vana och kroppen snabbt går in i förändrat medvetandetillstånd kan du meditera i ”tystnad” utan hörlurar på ett fullsatt bullrigt tåg och gå ur kontemplationen vederkvickt och känna dig i balans.

När kan man meditera? Det är individuellt vad som känns rätt och behovet varierar över tid. Många tycker om att meditera en stund på morgonen eller när man kommer hem från jobbet. Mediterar man för sent på kvällen och dessutom ligger ner så är risken stor att du istället somnar. För egen del mediterar jag inte varje dag men minst tre gånger per vecka. Jag tänker att det är som med träning att all meditation som blir av är bättre än ingen.

Varför? Syftet med tekniken är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatiskt ”invaderar” vår hjärna och upptar oss. Tankebruset. Genom att meditera skapas förutsättningar för ett inre lugn som bidrar till att utveckla en förmåga att lättare hantera både tankar och känslor. Detta i sin tur ska bland annat öka det allmänna välbefinnandet, minska stresskänslor, förbättra minnet, och också påverka blodtrycket positivt. Ett flertal av kroppens signalsubstanser och hormoner påverkas. Forskare har observerat en ökning av dopamin, serotonin och melatonin under meditation. Man har även observerat en minskning av kortisol på lång sikt.

Vill du ladda ner en gratis guidad meditation? Här är länken.
https://adasco-akademin.thinkific.com/collections?category=meditation
Lycka till!

Handledare – onlinekurs

Handledarutbildning – Ny unik kurs! Vill du starta en medial utvecklingscirkel? Här är kursen som ger dig viktiga verktyg för att på ett professionellt sätt leda andra att utvecklas andligt och medialt. Efter genomgången kurs har du möjlighet att beställa material för dig som handledare och till dina elever för upp till fyra terminer. Är du intresserad av den här kursen?

Den finns som både som kurs på Facebook och på https://adasco-akademin.thinkific.com/courses/cirkelledarutbildning. Skicka intresseanmälan till info@adasco.se Välkommen!

#medialutveckling #onlinekurs #medial #utvecklingscirkel #andligutveckling #medialutveckling #medialitet #andlig #andlighet #andligvägledning #livsväg #spirituellt #vägledning #andligmentor #mentor #stress

Onlinekurs – Tala med träden

Tala med träden – Kursen online har startat! Lär dig kommunicera med träden och få kontakt med Moder Jord. Anmäl dig direkt online.

https://adasco-akademin.thinkific.com/collections?category=tala-med-traden

#talamedträden #onlinekurs #medialutveckling #onlinekurs #medial #utvecklingscirkel #andligutveckling #medialutveckling #medialitet #andlig #andlighet #andligvägledning #livsväg #spirituellt #vägledning #andligmentor #mentor